Webtrends voor 2016

13 januari 2016 | Nieuws, Webdesign, WordPress | 1 reactie

Webtrends 2016

Design Mobiel vriendelijk

Het gebruik van smartphones en tablets is niet meer uit onze samenleving  weg te denken. Dat is dan ook de reden dat alle nieuwe websites geschikt moeten zijn om op dit soort apparaten bekeken te worden. In een aantal gevallen zou je kunnen denken het design eerst aan te passen voor het gebruik voor mobiele apparaten,  daarna aan desktops. Meer dan 50% van de bezoekers zijn tegenwoordig gebruikers van mobiele apparaten. En dat groeit elk jaar.  In elk geval iets om over na te denken

Meer gebruik van Typografie

Net als vorig jaar zal het gebruik van verschillende lettertypes binnen een website alleen maar toenemen. Vroeger gebruikte men alleen maar 1 lettype op de gehele website. Nu mogen het er meer zijn.

Eenvoudige navigatie menu’s

Omdat we nieuwe websites geschikt willen maken voor mobiele apparaten, moeten we aandacht schenken aan het eenvoudig houden van onze menu structuur. Een uitgebreide menustructuur is namelijk slecht te bekijken op een mobiele apparaat. Dus let er bij het maken van een nieuwe website ook op dat je geen uitgebreide menustructuur maakt. Maar houd het simpel.

Eén pagina websites (Onepager)

Websites met één pagina werden het afgelopen jaar erg populair.  Waarom? Als je een website hebt met niet al te veel tekst, waarom zet je die dan niet op één pagina neer. Voor de bezoeker is het overzichtelijk, verteld het vaak een verhaal en ze zijn vaak goed te bekijken op een mobiel apparaat, zoals een smartphone. Je hoeft alleen maar te scrollen en niet te klikken. Iets wat een gebruiker van een mobiel apparaat graag doet.

Parallax scrolling

Een grote trend is het gebruik van parallax scrolling. Parallax scrolling is een techniek waarbij de achtergrond langzamer meebeweegt dan de zaken die op de voorgrond staan. Denk daarbij aan tekst of plaatjes. Door gebruik te maken van deze techniek word er de indruk gewekt dat er diepte is. Parallax scrolling wordt vooral gebruikt in combinatie met mooie grote plaatjes/foto’s. Door gebruik te maken van deze techniek kun je best wel indruk maken op bezoekers. Naast de teksten krijgen zij mooie plaatjes te zien met diepte gevoel. Parallax scrolling wordt tegenwoordig ook wel gebruikt in combinatie met video’s.

Grand Hero sections / Grote schermvullende foto bij opening

Bij “Grand Hero sections” is de startpagina een grote schermvullende foto of video met vaak wat korte inleidende tekst. Veel website bezoekers vind het mooi. Onderzoek wijst uit dat deze trend, in elk geval de “Grand Hero sections” vanwege populariteit nog wel een poosje blijft. Zie onze demo website: Demo website Drasco Webdiensten.

More Cards (informatiekaarten)

Met “More Cards” wordt eigenlijk informatiekaarten bedoeld. Zie onderstaande plaatje. (voorbeeld) Veel nieuwe website presenteren tegenwoordig hun nieuws of projecten als informatiekaarten /cards op hun website. Ook een website als Behance maak alleen maar gebruik van informatiekaarten. Google lijkt dit te volgen met “Google Now”.

Blurb methode / Wazig maken van (kop)foto’s

In plaats van een scherpe foto als achtergrond, wordt tegenwoordig ook vaak een verkleinde wazige foto gebruikt. Het grote voordeel hiervan is dat er een grote foto gebruikt, weliswaar wazig, en dat deze zo verkleind is, dat de website sneller zal laden. Volgens een onderzoek van Facebook kan de snelheidswinst oplopen tot 30%. Nog niet zo slecht dus. Zie ook op Facebook.

Sliders blijven waarschijnlijk

De meeste webdesigners moeten niet zoveel hebben van sliders. Sliders die je in alle formaten, vormen en bewegingen kunt krijgen. Ze leiden vaak alleen maar af. Maar waarom gebruiken we ze dan nog steeds? Veel klanten willen graag een slider op hun Homepage hebben. Ze lijken zo mooi. Dat is ook de reden waarom we in 2016 het gebruik van sliders blijven zien.

Het einde van Niet Responsive websites

Steeds meer “Niet Responsive” websites zullen verdwijnen. Steeds meer eigenaren van websites zullen inzien dat hun website ook op een mobiel apparaat bekeken moet kunnen worden. Er is een lange weg te gaan, maar er is in elk geval richting gekozen. Voor de uitleg van Responsive, zie mijn Blog Responsive design.

Bronnen:

  • Adobe
  • Facebook
  • Google