Afgelopen weken heb ik een aantal keren met een klant gesproken over “Above the Fold”. Deze vond het belangrijk dat bepaalde informatie direct na het openen van de website in beeld kwam. Mensen moesten belangrijke informatie direct kunnen zien en niet eerst moeten scrollen.
Maar hoe belangrijk is het begrip “Above the Fold” nog in een tijd waarin technologische ontwikkelingen zeer snel gaan.
Waar komt het begrip vandaan.
Misschien moeten we eerst even terug in de tijd. Naar een tijd waar er nog geen internet was.
“Above the Fold” of ” Boven de Vouw” komt uit de tijd dat kranten in groot formaat werden uitgegeven.
Omdat de kranten gevouwen werden, werd alle belangrijke informatie op de voorpagina boven de vouw getoond. Hetzelfde had betrekking op advertenties. Bedrijven waren best bereid wat meer te betalen als hun advertentie maar boven de vouw op de voorpagina werd geplaatst.
De begindagen van het Internet.
In de begindagen van het internet hadden de beeldschermen een lage resolutie. Hierdoor werd er maar een klein deel van de website getoond. Daarnaast waren de beeldschermen ook vaak van een klein formaat. Grote beeldschermen waren niet alleen erg duur, maar namen door hun omvang ook veel ruimte in beslag.
Voor de opmaak van de websites werd vaak nog de zelfde principes gebruikt als bij de kranten.
Dus alle informatie werd op de eerste deel van de pagina getoond. Boven de vouw dus.
Internet vandaag de dag
Niet alleen de wereld van het internet is de afgelopen 10 jaar enorm veranderd, maar ook de technologische ontwikkelingen hebben een enorme vlucht gemaakt.
Tegenwoordig kunnen we grote schermen met hoge resolutie kopen voor weinig geld.
Gebruiken we massaal Tablets en worden Smartphones op grote schaal gebruikt om zaken op het internet op te zoeken.
Allemaal zaken die het begrip ” Boven de Vouw” minder betekenis hebben geven.
Webdesign vandaag de dag
Als we vandaag de dag naar de webtrends kijken, (zie mijn blog “Webtrends 2015) zien we o.a. de volgende zaken:
- Responsive (te bekijken op alle apparaten)
- Flat design (eenvoudig)
- Grote foto’s en gebruik van Video’s (plaatjes zeggen meer dan woorden)
- Veel scrollen
- Onepagers (homepage waarop bijna alle informatie staat)
Door gebruik te maken van die nieuwe ontwikkelingen zetten we de gedachte van “Boven de Vouw” opzij.
Conclusies
Is boven de vouw dan helemaal niet meer van belang?
De meningen lopen daarover uiteen.
Er zijn in verleden diverse onderzoeken geweest. Onderzoeken die hebben aangetoond dat er redenen kunnen zijn om zowel boven als onder de vouw belangrijke informatie te zetten. Echter, er moet een kanttekening bij worden geplaatst. Bij die onderzoeken is geen tot nauwelijks rekening gehouden met de laatste ontwikkelingen op het gebied webdesign.
Trouwens, webdesigners houden steeds minder rekening met het begrip “Boven de Vouw”. Past ook niet meer in de huidige trend.
Slim design neemt de bezwaren van “Boven de vouw” weg
Wil je wel weten wat de invloed is van tekst of knoppen op een bepaalde plaats? Dan geldt nog steeds, meten is weten. Google Analytics is daar een goede tool voor.
Wat te doen
- Zorg dat je mensen blijft boeien door goede teksten en plaatjes te plaatsen. Dit zal mensen verleiden verder te scrollen.
- Zorg dat de website responsive is. (zie mijn blog responsive webdesign) Hierdoor is alles ook goed te bekijken op bijvoorbeeld een tablet.
- Verdeel je informatie in behapbare stukken. Prop niet alle informatie op een klein deel van je website. Komt de leesbaarheid niet ten goede.
Enige websites zonder vouw die veel bezoekers trekken:
- De vernieuwde website van de NOS, begint met grote foto’s.
- Apple, weinig tekst maar wel grote foto’s.
- Samsung met grote foto’s en tekst.
- Toyota personenauto’s, grote foto’s
Voel je vrij om op dit artikel te reageren.
Bronnen:
Recente reacties